Matkailu- ja
palveluliiketoiminnan ylempää restonomin tutkintoa suorittava ryhmä keräsi
lokakuussa 2017 marata-alan heikkoja signaaleja, jotka ennakoivat tulevia muutoksia.
Nämä aikaiset merkit nousevista haasteista tai mahdollisuuksista voivat auttaa
suuntaamaan organisaation toimintaa tulokselliseen suuntaan tulevaisuudessa.
Ryhmien löytämät heikot signaalit keskittyivät johtamiseen, ruokapalveluihin,
matkailuun ja toimitilapalveluihin. Lähteinä ryhmät käyttivät artikkeleita ja
julkaisuja, uutisia, ajankohtaisohjelmia, dokumentteja, keskusteluja sekä omia
havaintojaan ympäristössään.
Johtamisen heikot
signaalit nousivat esiin yllättävinäkin havaintoina suuremmista muutossuuntauksista,
kuten teknologisen ja automaation kehitys, digitalisaatio, väestön ikääntyminen
ja väestön kasvu, ilmastonmuutoksen vaikutukset sekä eriarvoisuuden lisääntyminen.
Johtamista
tarkastelleet opiskelijat nostivat esiin tulevaisuuden johtajan hyvinä ominaisuuksina
luovuuden, myötätunnon, vuorovaikutustaidot, inhimillisyyden, taidon innostaa
ja rohkaista. Tunnetaidot korostuvat esimiestyössä. Työympäristö muuttuu siten,
ettei kiinteää työpistettä enää tarvita, älykäs työympäristö pitää huolta
työntekijän tarpeista. Esimies voi olla hyvinkin kaukana alaisistaan, mutta
hänen on silti pystyttävä toimimaan vuorovaikutteisesti ja kannustavasti. Ristiriita
syntyy siitä, että johtajuuden tulee olla tunnejohtajuutta, mutta työntekijät
ovat fyysisesti etäällä virtuaalitiiminä. Kuitenkin johtajalta vaaditaan
yksilöiden huomioonottamista.
Työn ja vapaa-ajan
raja tulee hämärtymään, koska johtaminen ei ole aikaan eikä paikkaan
sidoksissa. Tämä edellyttää sitä, että sekä johtajan että työntekijän täytyy
osata johtaa myös itseään ja asettaa rajat työn ja vapaa-ajan välille. Johtaja
joutuu pohtimaan, mikä motivoi työntekijää.
Tulevaisuuden
johtajalla on hyvä itsetuntemus, ja hän kykenee oppimaan toisilta. Hän toimii
esimerkkinä työyhteisössä, on läsnä sekä luo avoimen, tasa-arvoisen ja
luottamuksellisen ilmapiirin.
Sarjan seuraava
blogiteksti käsittelee ruokapalvelujen heikkoja signaaleja.
Lähteitä
Eteläpelto, A.,
Collin, K. & Saarinen, J. 2007. Työ, identiteetti ja oppiminen. Helsinki:
WSOY.
Hiltunen, E. 2010. Weak signals in Organizational Learning. Helsinki
School of Economics. A-365.
Hiltunen, E. 2012.
Matkaopas tulevaisuuteen. Helsinki: Talentum.
Kesti, M. 2013. Hiljaiset
signaalit esimiestyössä. Finva Finanssi- ja vakuutuskustannus.
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2014. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. 2. painos. Helsinki: WSOYpro.
Ruutu, S. 2014. Itsensä johtaminen. Talentum Media Oy.
Salmimies, R. 2008.
Onnistu itsesi johtamisessa. Helsinki: WSOYpro.
Teksti: Mäntysaari, A. & Törn-Laapio, A.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti